Den ultimative tøsebil

Revet med af ideen om en ny fin bil tog jeg ud og prøvekørte den ikoniske Fiat 500C – en lille fiks og meget feminin bil. At sidde i en Fiat 500 er som at se verden gennem et instagramfilter. Alt ser lækkert ud indrammet af det fine design – og når man så tilsætter dejligt vejr og åbent tag, er det næsten som at være med i en film. Der er gjort meget ud af designet – også indvendigt. Og her undrer jeg mig over at de italienske og til dels de franske biler er så alene i manegen, når det handler om indvendig lækkerhed i en bil. I Fiaten glæder man sig til at tænde radioen, bare fordi knapperne er fine. Pladsen over handskerummet ligner en lækker italiensk espressomaskine. Rattet er fint og lyst og hele den indvendige.

Den model jeg prøvede var udstyret med en 0,9 twinair motor. På prøveturen nåede jeg ikke på motorvej, men bare på landevej var der temmelig meget larm i kabinen.Motoren er sjov, der sker meget og den reagerer hurtigt – bare man så meget som vipper med tæerne. Men der er også noget lidt terrier-agtigt og småhysterisk over den.

Derudover var det som nævnt c-modellen, den lille cabriolet med det fine foldetag. Når vejret er over 25 grader og solen skinner er ideen om en cabriolet utroligt besnærende. Men hvis man lige skal være lidt fornuftig, bør man nok prøve den en dag hvor vejret er mere klassisk dansk –  ca. 14 grader, regnfuldt og blæsende. For hvor meget larmer det egentlig i kabinen når man ikke har et “rigtigt” tag? Det fandt jeg ikke lige ud af den dag. Den begejstrede sælger nævnte dog at man nok ikke skulle køre cabrioleten gennem en vasketunnel… så man skal være typen, der godt kan se sig selv svinge svamp og bilshampoo hjemme i indkørslen, hvis man skal promenere rundt i en åben model.

Det er en fin lille bil – men alt dens pynt og petithed kan godt give følelsen af at sidde i et stykke legetøj. Et hurtigt opslag på Euro NCAP viser også at sikkerhed desværre ikke er prioriteret ligeså højt som designet. Derfor vil den være et perfekt valg til en single, der ikke bevæger sig udenfor bygrænsen i stort omfang – men ikke noget for en mor til to, der gerne vil have lækkert design, men stadig foretrækker noget i armeret jernbeton at pakke poderne ind i.

Hvis jeg var på sommerferie ved en af de italienske søer og skulle cruise rundt og se og blive set, ville den klart være en favorit – men til virkelighedsbrug er den nok ikke det helt rigtige valg.

BILKORTET:

Fiat 500C 0,9 TwinAir 80 Collezione 2d

Pris: 135.000 kr

Acceleration: 11 sek (0-100 km/t)

Km/l: 26,3

Hk: 80

Tophastighed: 171 km/t

Bagsædeplads: Kun til små, lavbenede typer

Forsædeplads: Man skal ikke være meget større end mig før man er nødt til at have foldetaget permanent åbent for at kunne være der

 

1 thought on “Den ultimative tøsebil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *